Startup Smartspoken kiest voor The CoFoundry als partner voor de uitbouw van hun bedrijf.

Er wordt vandaag wereldwijd gewerkt aan het ontwikkelen van geavanceerde zoektechnologie om de efficiëntie van e-commerce te verhogen. SmartSpoken wil in die markt een belangrijke rol spelen en kiest daarbij voor The CoFoundry als partner.

Het ontwikkelen van een digitaal product in een markt waar de mastodonten van het internet (zoals IBM, SAP, Microsoft maar ook Apple en Google) ook grote ambities hebben is op z’n minst een uitdaging te noemen. Ondernemer Dirk Stevens was dan ook al een tijd op zoek naar de juiste partner om die ambitie waar te maken. Hij kon daarbij rekenen op de interesse van verschillende financiële investeerders maar koos uiteindelijk voor The CoFoundry. Met dit team haalt hij de nodige know-how, klantenbasis en infrastructuur aan boord zodat funding enkel een stukje van de volledige puzzel wordt.  “Met een passie voor technologie bouwen wij samen met de ondernemer mee aan zijn product. We leggen sterk de nadruk op de duurzaamheid van het bedrijf en veel minder op financiële waardering van het idee” aldus Wim Bijnens, entrepreneur in residence bij The CoFoundry.

SmartSpoken innoveert in natuurlijke taal technologie. Hun eerste product “SmartSearch” zorgt ervoor dat bezoekers aan een webshop veel sneller vinden wat ze zoeken. De technologie van SmartSpoken interpreteert de vraag van een klant net zoals een menselijke verkoper dat zou doen. Op een vraag zoals “ik zoek een lichte stofzuiger” krijg je vandaag alle producten te zien met onder andere de woorden “lichte” of “stofzuiger” in de omschrijving, SmartSpoken begrijpt de echte vraag en zorgt ervoor dat je als bezoeker het correcte product te zien krijgt. “Door gebruik te maken van taal technologie kunnen webshops omzet stijgingen tot 30% realiseren.” aldus Dirk Stevens van SmartSpoken.

Met steun van iMinds en IWT werkte Dirk Stevens samen met KU Leuven, waar de basis voor de technologie werd gelegd door Jan De Belder die nu chief scientist is bij Smartspoken. SmartSpoken wordt tevens ondersteund door StartIt@KBC en is nu gevestigd op de Corda Campus in Hasselt in de kantoren van twee Cronos experts in e-commerce: Fenego en Elision. Naast het gebruik van de technologie voor e-commerce doeleinden zijn ook legio opportuniteiten op vlak van business intelligence en andere zakelijke toepassingen.

Het breed scala aan opportuniteiten is een extra motivatie om voor The CoFoundry te kiezen. De incubator onderhoudt nauwe banden met De Cronos Groep en kan in dat kader rekenen op de technische en business kennis van meer dan 200 bedrijven in de groep, en heeft toegang tot meer dan 7000 klanten in de Benelux en de uitgebreide infrastructuur. Op die manier kunnen ze optreden als een echte co-founder die verder gaat dan alleen financieren.

SmartSpoken implementeert op dit moment de SmartSearch technologie bij een aantal e-commerce bedrijven en is klaar om de online retail sector stappen vooruit te helpen.

Dirk Stevens

SmartSpoken

Over The CoFoundry

Gepassioneerd door innovatie helpt The CoFoundry entrepreneurs om hun ideeën te transformeren in duurzame bedrijven. We investeringen in startups en scale-ups in de vroege groeifase en coachen hen in het groeiproces. We mikken op de lange termijn eerder dan op snel financieel gewin. Je zou kunnen zeggen dat we de funding hype doorbreken en hard werken om een solide toekomst te bouwen voor ondernemers.

Startup Village Antwerpen Lange Gasthuis straat 29-31 2000 Antwerpen

thecofoundry.co