Kanobouwer ONAK haalt 1 mln Euro voor de duurzame uitbouw van hun bedrijf

Na een succesvolle crowdfunding campagne in 2016 haalden de bouwers van de opvouwbare ONAK-kano de voorbije maanden 1 miljoen euro op om de verdere uitbouw van hun bedrijf te financieren. Daarvoor werd beroep gedaan op een gezonde mix van leningen en kapitaal, die opgehaald werd bij onder andere investeerder van het eerste uur The CoFoundry en de sociale investeringsfondsen De Punt en Trividend. Met deze investering wil het team inzetten op duurzaamheid, zowel wat betreft milieu als lokale werkgelegenheid.

2017 stond in het teken van het opbouwen van een productie faciliteit voor opvouwbare kano’s, en het uitleveren van meer dan 400 boten wereldwijd. Met die lakmoesproef achter de rug, ligt de focus van het team nu op de uitbouw van het bedrijf tot een hedendaags, lokaal verankerd bedrijf met een sterke focus op duurzaamheid. Dat weerspiegelt zich zowel in de productieprocessen, het product als de commerciële aanpak van ONAK.

Lokale Werkgelegenheid

Zo zorgt de groei van het bedrijf voor lokale werkgelegenheid. Een belangrijke stap hierin was de opstart van een samenwerking met het maatwerkbedrijf Ryhove. ONAK ziet in Ryhove een partner op lange termijn, die net als hen flexibiliteit en kwaliteit hoog in het vaandel dragen. Het maatschappelijk aspect is voor de partners belangrijk, wat zich weerspiegelt in het werken met mensen met een arbeidsbeperking. Voorts komt er nu ook ruimte vrij voor een aantal vaste medewerkers die zich helemaal kunnen vinden in de ethiek van het bedrijf.

Duurzame Producten en Verpakking

Het belang van duurzaamheid vertaalt zich ook in de producten die ONAK maakt en verkoopt. De opvouwbare origami kano bestaat enkel uit onderdelen die helemaal te recycleren zijn. Verder introduceerde ONAK bij haar accessoires een waterbestendige lamp die werkt op zonne-energie. Ook de omschakeling van plastic naar kartonnen verpakking is een recente keuze van het bedrijf, om mee te werken aan en schoner milieu. Wie al eens op het water vertoeft en met een overdosis aan afval geconfronteerd wordt, begrijpt de extra motivatie van het ONAK team.

Community Marketing

De commerciële aanpak van ONAK tenslotte is gebouwd op een al even hedendaagse bottom-up insteekt. De hoofdmoot van de verkoop moet op termijn komen van een online platform waarbij alle ONAK eigenaars en enthousiaste kanovaarders hun vaarroutes kunnen posten delen.De kapitaalverhoging laat toe deze ontwikkeling te versnellen. Vanaf het voorjaar kunnen liefhebbers en beginners zo delen en ontdekken waar het fijn kano varen is, in de buurt op of de vakantie bestemming.

Want laat één ding duidelijk zijn, de missie van ONAK blijft: Iedereen laten genieten van kano varen.

Vacature:

Om deze ambities to onderlijnen geven we graag nog mee dat ONAK momenteel nog op zoek naar gemotiveerde marketing en sales talenten die mee in de boot willen springen. Doel is om samen aan de kar te trekken om de marktpositie waar ONAK van droomt: 2% van de Westerse markt domineren tegen 2021, te realiseren.

Over The CoFoundry

Gepassioneerd door innovatie helpt The CoFoundry entrepreneurs om hun ideeën te transformeren in duurzame bedrijven. We investeringen in startups en scale-ups in de vroege groeifase en coachen hen in het groeiproces. We mikken op de lange termijn eerder dan op snel financieel gewin. Je zou kunnen zeggen dat we de funding hype doorbreken en hard werken om een solide toekomst te bouwen voor ondernemers.

Startup Village Antwerpen Lange Gasthuis straat 29-31 2000 Antwerpen

thecofoundry.co